KimFlierman.reismee.nl

Salvador, Natal en Fortaleza

Ik kan het niet laten om het meteen als eerste op mijn blog te melden!! Maar, ik ben tante geworden!!! Erg trots kan ik zeggen dat mijn 2 nichtjes, Mieke en Nine 5 januari om 13:05 en 13:06 geboren zijn. Zowel mijn zusje als Mieke en Nine maken het erg goed J! Apetrots ben ik op mijn zusje, zwager en de kids!!

Maar eerst terug naar 3 januari, de dag dat mijn Oma jarig is!! En de dag dat wij met de bus naar een groot meer , Pituacu, gingen. Dit is een groot zoetwater meer met witte stranden. Het was nogal lastig om er te komen, uiteindelijk hebben we er 1,5 uur over gedaan, maar dat was de moeite waard. Dat het zoetwater was, was wel een keer een verademing. Wel was het jammer dat ook ezels en paarden van dit strand genoten, dus af en toe was de geur in de lucht niet erg aangenaam...

04 januari moesten we uitchecken, want om 17:00 vertrok onze bus naar Natal. Die dag hebben we nog lekker kunnen shoppen en heb ik lekker veel souvenirs gekocht, waarvan één cadeautje voor mezelf waar ik héééél erg blij mee ben. Drie hele kleurrijke schilderijtjes J!

De busreis naar Natal duurde veel langer dan verwacht. We zouden om 13:00 aankomen, maar uiteindelijk kwamen we om half 4/4 uur aan. Bij de laatste stop voor de busterminal van Natal waren namelijk een aantal mensen naar het restaurant gegaan en zijn daarna niet de bus ingestapt toen de bus wegreed. Na een half uur werd hier melding van gemaakt, dus ging de buschauffeur daarna helemaal weer terug naar dat restaurantje. De mensen daar waren een beetje eigenwijs en wilden niet meteen instappen. Pas nadat de buschauffeur naar deze mensen zijn toegelopen en hij een tijdje met hen heeft gepraat werd er actie ondernomen. Ruim een uur later, reden we weg... Wat nou de precieze reden hiervan is, is ons compleet onduidelijk (op zulke momenten vind ik het jammer dat ik geen woord Portugees kan).

Om 17:00 waren we helemaal geïnstalleerd in ons hostel en omdat Roanne eerder bereik had dan ik, kon ze me vertellen dat Sanne was bevallen van twee meiden.. .. Ik schrok me kapot!!! Totaal niet verwacht en natuurlijk totaal geen rekening mee gehouden!! Ik heb toen natuurlijk gelijk mijn zusje gebeld, en alles was goed! Met haar en de twee kids. Langzamerhand kreeg ik ook verschillende berichtjes en whats-appjes binnen waaronder veel van Sanne.. Ze heeft me via de sms helemaal op de hoogte gehouden en ik heb niks kunnen doen.. Machteloos voelde ik me! Maar ze heeft het gered en apetrots kan ik zeggen dat zowel Mieke als Nine twee prachtige meiden zijn, die echt met sprongen vooruit gaan!! Achteraf ben ik best blij dat ik geen bereik heb gehad tijdens de rit van Salvador naar Natal, want ik had niet geweten wat ik had moeten doen als ik al die berichtjes had gekregen. Ik denk dat ik in staat zou zijn geweest om de buschauffeur te vragen naar Nijmegen te rijden, haha ;)!

Nu kijk ik elke ochtend en avond even via de webcam van het ziekenhuis in Doetinchem naar mijn twee lieve nichtjes. Daarnaast krijg ik elke dag foto's van ze gestuurd, dus ondanks dat ik 10000000km van iedereen vandaan zit, kan ik de kids nog goed in de gaten houden.. Erg fijn!!

Dus nu ga ik verder in het leven als tante, geweldig!! Die dag, 5 januari, heb ik niet veel meer gedaan. Veel geskypet, foto's bekeken en gewhats - appt. 's Avonds zijn we nog even langs de boulevard gelopen en daarna zijn we ook weer vroeg naar bed gegaan.

De volgende dag wilde ik redelijk dicht bij het hostel blijven, voor het geval er iets mis zou gaan in het ziekenhuis, dus we zijn naar het dichtstbijzijnde strand gegaan. Dit strand zag er weer fantastisch uit! Mooi licht zand, met geweldige golven en lekker water. Op een gegeven moment waren de golven zo sterk dat je elke keer als je een duik naam er een halve kilo zand in je bikini ging zitten, dus dat waren we op een gegeven moment wel zat. We zijn toen maar terug gegaan naar ons hostel.

's Avonds zijn we naar een restaurant gegaan om te vieren dat ik tante ben geworden! Dit restaurant had wederom weer een buffet (ik durfde het enigszins weer aan). Maar, waar ik toch niet alles durfde te eten als normaal (de zwarte bonen en de garnalen liet ik maar liggen). Het was verder wel erg lekker en gezellig.

De dag daarna zijn we naar Punta de Forte gegaan. Dit is een 400 jaar oude fort waar de Nederlanders ook hun sporen hebben achter gelaten. Het fort had allemaal verschillende ruimtes, zoals een kleine gevangenis, personeelshok en grote eetbunker. Het was heel erg grappig om in dat fort iets te lezen over de Nederlanders. Nadat we daar een tijdje hebben rondgelopen zijn we weer terug gegaan naar het hostel. In het hostel kwamen we erachter dat Roanne haar duikcursus niet in Natal kon doen. De duikschool zat al vol. We hebben toen besloten om eerder vanuit Natal te vertrekken, zodat we naar Fortaleza konden waar ze nog wel plek hadden voor Roanne. Het was ook nog eens een Nederlandse eigenaar dus we hadden onze keus snel gemaakt.

08 januari zijn we erg vroeg opgestaan omdat we, op aanraden van een aantal mensen die we hadden ontmoet, naar Pipa gingen. Pipa is een klein plaatsje, ongeveer 90 km van Natal vandaan. Het dorpje en het strand schenen daar fantastisch te zijn. Nadat we in het dorpje wat hadden rondgelopen zijn we naar het strand gegaan. De duinen rondom deze stranden waren erg hoog en je had heel veel restaurantjes dicht langs het strand, erg leuk om te zien. Nadat we een tijdje hebben gelegen en gezwommen, werden de golven steeds hoger en begonnen we ons zorgen te maken over onze spullen. Net nadat we hadden besloten om te gaan verkassen, begon het keihard te regenen! Dus snel schuilen bij een strandtentje en toen maar, wanneer het wat droger was, teruggegaan naar het busstation. Toen we aankwamen rond zes uur in Natal, regende het wederom weer keihard! Echt kletsnat en doorweekt kwamen wij aan in het hostel.

De volgende dag moesten we weer uitchecken want we zouden die avond om 11 uur met de bus naar Fortaleza gaan. Die dag zijn we richting Pirangi gegaan. Hier stond de grootste cashew-boom van de wereld. En groot was hij zeker! Ongelofelijk!!! De boom was ongeveer 110 jaar oud, produceert zo'n 80.000 cashewnoten in de maanden november-januari en is (echt waar!!) 8500 m2 groot!! Ik wist niet wat ik zag, via de foto's kan je een kleine indruk opdoen van hoe ongelofelijk groot deze boom is. Eerst konden we via een kleine uitkijktoren over de boom heen kijken. Daarna gingen we lopen onder de grote boom. Heel leuk om te zien!!

Eergister kwamen we om 07:30 aan in ons Hostel in Fortaleza. De mensen waren hier heel vriendelijk en we mochten gelijk inchecken en mee ontbijten. Daarna zijn we het stadje gaan verkennen waar we verschillende mooie gebouwen en kerken hebben gezien. Zoals Dragoa de Mar, een heel groot theater en een geweldig grote kathedraal met hele mooie glas in lood ramen. We zijn vervolgens gaan lunchen in een heel groot shopping mall waar je allemaal souvenirtjes kon kopen. Daarna zijn we verder gaan lopen naar verschillende pleinen en winkelstraten.

's Avonds in het hostel kwamen we een Nederlandse jongen tegen en daar hebben we de hele avond mee gekletst en popcorn gegeten. Hij kon ons veel vertellen over zijn ervaringen in Jerricoacoara en de Amazone wat Roanne en ik nog in de planning hebben staan.

Gister begon Roanne's eerste theorielessen voor haar duikcertificaat. Ik ging met haar mee want ik wilde graag een afspraak maken voor een losse duik... maar.. helaas was al snel duidelijk dat dat niet de moeite waard was. Omdat de zee nu heel wild is, zal er gedoken worden in een heel groot meer, een uur rijden hier vandaan. In dat meer is eigenlijk niks te zien, je kan maar 3 meter ver kijken en hij had daar nog geen vis gezien.. Helaas pindakaas.. Dan moet ik toch volgend jaar met Marten een vakantie gaan plannen om goed te kunnen duiken!!

Nadat Roanne klaar was met haar theorie zijn we richting een Beackpark gegaan.. Een park met gigantisch veel glijbanen die helaas.. te duur voor ons was. Entree was ruim 60 euro dus toen besloten we maar om bij het naastgelegen strand te gaan liggen en daar voor onszef wat waterpret te organiseren ;)!!

Vandaag is Roanne weer lekker aan de theorie en gaat ze oefenen in het zwembad. Ik heb dus een dagje voor mezelf en ga zo even het stadje in en dan naar het strand! Bedankt voor alle lieve reacties en tot over drie weken alweer!!

Liefs, Kim

Reacties

Reacties

oma Ina

Hey kimmie

Ik maak ik je verhaal wel ff af:

in Nederland te gaan duiken!

Volgens mij mag je er wel een 2e rugzak bij kopen in verband met alle souveniers die je tot nu toe gekocht hebt.

Hier alles oke!

Groet aan Roanne en blijf genieten

Knuffel en een dikke smakkerd

Tante Kimmie ;)!

Haha, stom van me! Heb niet het hele verhaal geplaatst.. als het goed is, staat hij er nu helemaal op!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!