KimFlierman.reismee.nl

Ushuaia, Montevideo (Uruguay!) en Iguazu

Om 3 uur 's nachts vertrok onze bus dus vanaf El Calafatte naar Ushuaia. Het was een helse tocht, we moesten namelijk ook nog overstappen in Rio Gallegos. Tijdens de busrit van Rio Gallegos naar Ushuaia gingen we 2 keer de grens over, waardoor we er ook weer een paar keer uit moesten stappen. Daarnaast vonden de buschauffeurs het ook nog een paar keer leuk om te stoppen bij een uitkijkpunt zodat ze van elkaar foto's konden maken.. Je raadt het dus al.. niet tot heel weinig geslapen!

Daarom gingen we gelijk toen we aankwamen (22:30) in ons hostel, zonder avond eten te hebben genuttigd, naar bed. Ongeveer een uur later kwamen twee jongens onze kamer binnen en die probeerden ons over te halen om de kroeg in te gaan.. maar nee, wij waren daar echt te moe voor... Totdat.. nog een kwartier later een donkere jongen met zijn blote torso en met alleen een handdoekje om zich heen geslagen, binnen kwam... Dit vond Roanne natuurlijk wel erg interessant waardoor we allebei toch het bed uit zijn gegaan om 'even' een biertje en wijntje te drinken, zodat zij daarna de kroeg konden in gaan.. Maar dat eventjes.. duurde tot de volgende ochtend 06:30.. je hoort het al: een zeer gezellige en geslaagde avond hadden we met zijn vijven.

De volgende dag moesten de jongens alweer vroeg uit en daar werd ik helaas ook wakker van. Met maar drie uurtjes slaap ben ik aan een sinterklaasgedicht begonnen die ik aan mijn hele familie heb geschreven. Rond één uur gingen de oogjes van Roanne ook heel langzaam open en toen zijn we toch maar wat gaan doen op deze dag.. We zijn daarom naar een museum gegaan. Dit ging over de mensen (Yamaha's) die vroeger in Ushuaia leefden. Het stond erg leuk beschreven in onze 'bijbel' van deze hele reis, The Lonely Planet, maar het stelde niks voor. Al snel waren we dus uit het museum en zijn nog wat gaan winkelen. Die avond zijn we vroeg naar bed gegaan omdat er voor de volgende dag een wandeling op het programma stond.

Een wandeling door het National Park Tierra. Ik wist niet zo goed wat ik me daarmee moest voorstellen, het was een wandeling langs de Beagle Channel. Maar uiteindelijk was deze wandeling echt ver boven al mijn verwachtingen. Het was ontzettend tof! Het was een wandeltocht van 8km en we zijn door veel verschillende natuurvormen (ik weet niet goed hoe ik dit het beste kan omschrijven) gelopen. Op het ene moment loop je op kiezelstenen langs het water en op het andere moment loop je door de jungle en moet je je over allerlei riviertjes wagen. Erg stil werd ik toen we op een gegeven op een hele vlakke vlakte kwamen, een groot grasveld eigenlijk, wat heel 'Schotland-achtig' eruit ziet met allerlei paarden. Nou heb ik natuurlijk in mijn leven wel vaker paarden gezien, maar het is voor mij nog steeds een raadsel hoe die paarden daar terecht kwamen. Erg bijzonder om te zien. Af en toe moesten we namelijk echt klimmen en klauteren. Op het eind van de wandeltocht begon het te regenen en probeerden we zo snel mogelijk bij de bussen te komen. Deze bussen stonden niet heel duidelijk aangegeven dus we hebben nog zeker een uur in de stromende regen moeten lopen. Uiteindelijk kwamen we dus moe, doorweekt en ijskoud ons hostel binnen.

De dagen die nu volgen zijn zeer saaie dagen. Roanne en ik hebben namelijk veel gereisd. Om 05:00 diezelfde nacht vertrok onze bus naar Rio Gallegos. We kwamen daar om 6 uur 's avonds aan. Hoogtepunt van deze rit waren de dolfijnen en pinguïns die we tijdens de veerboot hebben mogen spotten! We hadden ervoor gekozen om in Rio Gallegos een nachtje te slapen (er is daar helemaal niks te doen), zodat we fit genoeg waren voor de helse reis naar Buenos Aires (40 uur). Hoogtepunt van deze busreis was er niet echt, alhoewel.. misschien dat de film die afgespeeld werd in de bus eindelijk een keer in het Engels en goed verstaanbaar werd uitgezonden (My Sister's Keeper ;)). Ook in Buenos Aires hebben we 1 nachtje geslapen en hebben toen de volgende ochtend de boot gepakt naar onze uiteindelijke doel: Montevideo, hoofdstad van Uruguay!!

Op 8 december hebben we eindelijk weer even iets kunnen doen (geen gereis) en we zijn daarom ook gaan wandelen door Montevideo. Eerst zijn we naar Mercado del Puerto gegaan. Dit is een voormalig markthal in de haven van de stad. Nu heb je er allerlei souvenirwinkeltjes, en vooral heel veel grillrestaurants. Vervolgens zijn we naar de straat 18 de Julio gegaan. Een onwijs lange winkelstraat. Hier heb ik uiteraard wat spulletjes gekocht en na een paar uur lopen en shoppen zijn we weer terug gegaan naar ons hostel. We hadden gehoord dat de jongens die we in Ushuaia hadden ontmoet, ook naar Montevideo zouden komen en omdat Roanne en ik graag wilden stappen, zijn we naar de kroeg gegaan en hebben met de jongens daar afgesproken. In de kroeg waar wij binnen gingen zat een Uruguayaanse band te spelen. Best leuke muziek dus we besloten om daar de hele avond te zijn. Roanne werd nog even ten dans genomen door de drummer en door de manager gevraagd of ze ook wilde zingen (waar ze helaas te laf voor was ;)).. En ik heb een gesprek gehad met een Argentijn waardoor ik weer wat meer te weten ben gekomen over de Argentijnse cultuur. De jongens kwamen daar ook en wederom was het weer een gezellige avond en lagen we weer pas om half 7 in bed.

En natuurlijk gingen we de volgende dag weer vroeg het bed uit en lieten we de jongens (Pablo, Marco en Francisco) Mercado del Puerto zien. Daar hebben we op z'n Portugees/Spaans en uiteraard Uruguaans geluncht: (heeeeel veel vlees!!). We kregen een hele grote schaal met allerlei soorten vlees voor (zeiden ze) ongeveer 5 personen.

Om 3 uur was een gratis wandeltour en ook daar hebben we met zijn allen aan meegedaan. Deze tour was erg interessant want je kwam veel te weten over Montevideo. Zo is de naam, Montevideo, als volgt opgebouwd: Monte (berg) VI (6) de Esta a Oeste: Zesde berg van oost naar west. Hiermee wordt bedoeld dat Montevideo voor de Spanjaarden de zesde heuvel was die ze zagen. Na de wandeltocht vertrokken de jongens weer naar Buenos Aires en wij hebben lekker een rustig avondje gehouden (lees: veel geslapen).

Ondanks dat we vroeg naar bed zijn gegaan, waren we nog steeds moe en hebben we gekozen voor een lekker dagje strand. En dat was het ook.. aardige golven en mooi weer.. Kon niet beter. We waren perfect uitgerust voor onze volgende busrit, die dezelfde avond vertrok, naar Buenos Aires. Vanuit daar gingen we weer naar Iguazu.

Gisterochtend zijn we aangekomen in Iguazu. Ons hostel had een zwembad dus we hebben ons daar gister helemaal prima vermaakt!

Vandaag zijn we naar de wereldbekende Puerto de Iguazu gegaan. De mooiste watervallen van de wereld!!! En inderdaad, het zijn echt fantastisch mooie watervallen!!!!! Wederom kan ik dit niet omschrijven en zou ik jullie moeten doorverwijzen naar de foto's. Je kon daar verschillende wandelroutes doen (wandelroutes die boven de watervallen liepen, routes die onder de watervallen liepen en van heel dichtbij). Het was echt geweldig om te zien. Het water valt met een vaart naar beneden en komt door die harde klap ook weer omhoog. (Zie foto's dus ;)..) Daarnaast hebben we paar keer op plekken gestaan waar je zelf ook echt zeiknat werd van de 'weer-terug-komende-water en condens'.

Daarnaast hebben we niet alleen van de watervallen genoten, maar hebben we ook heel veel beesten gespot! Met als hoogtepunt... een krokodil!! Maar we hebben ook gordeldieren, salamanders, leguanen, veel vlinders en vogels, schildpadden, neusberen en spinnen! Er zouden ook slangen zijn en ik was door ook heel erg naar op zoek, maar die heb ik helaas niet kunnen vinden. Maar ach, ik heb wel een krokodil gezien J!!!

Morgen hebben we weer een lekkere luie dag voor de boeg en 's avonds vertrekken we met de bus naar Florianopelis in Brazilie! Ik hoop dat ik daar (eindelijk) kan duiken! En heel goed nieuws: Roanne komt net de kamer binnen en heeft ook zitten googelen naar duikscholen.. Dus wellicht is het me eindelijk gelukt: Een potentiele duikbuddy!!

Verder merk ik dat ik vaak de vraag krijg of er hier een 'kerstgevoel' hangt.. Dus daarom even kort min indruk over Kerst hier in Argentinië: Op zich doen ze hier wel veel aan Kerst. In elke winkel zie je veel kerstversiering met natuurlijk de tekst: Felis Navidad! Maar omdat het zo warm is, voelt het voor ons nog niet echt aan alsof het bijna Kerst is. Maar wie weet.. staan we straks wel kerst te vieren met onze kerstmutsjes!

Als ik jullie niet meer spreek, hele fijne feestdagen! En tot snel!

Liefs Kim

Reacties

Reacties

Eva

Hi Kimmie,
klinkt heeeeeeerlijk! En over dat kerstgevoel... Ik zit nu in Spanje en hier hangt ook wel veel kerstversiering maar omdat het 25 graden of warmer is kan ik me weinig voorstellen dat het volgende week al kerst is...
Veel plezier nog en groetjes aan Roanne!
Xx

Kim Flierman

Sorry mensen, de foto's komen nog! Ik ben mijn fotokabeltje ergens kwijt geraakt, dus ik moet eerst even een nieuwe kopen! Hier in Iguazu hadden ze dat niet dus dat wordt pas in Florianopelis voordat ik er zo een kopen! Sorry! Xx

Laura

Ha Kimmie,

Klinkt allemaal weer erg goed!
Blijf genieten van alles en alvast hele fijne en bijzondere feestdagen daar in de zon!

Liefs Laura

Peter

Kim,

Klinkt allemaal erg gaaf. Fijn dat jullie het zo leuk hebben. Die foto's bekijk ik wel als je weer terug bent.
Ik vier de kerst ook in 33 graden, dus dat wordt een aparte ervaring. Waar vier je eigenlijk oud en nieuw? Op Capacabana beach?
Nog veel plezier en alvast een gelukkig 2012.

Neef Dennis

Zeg Kim,
volgens mij ben je je vriendin kwijtgeraakt....die is nl. al veeeeel verder met haar verhalen... ;-)

Kim

Haa Dennis! Je hebt helemaal gelijk! Ben haar al een paar dagen kwijt... Is helaas mijn eigen schuld.. Ik heb namelijk op eerse kerstdag WEL van die overheerlijke sushi genoten.. En zij niet. Waardoor ik vervolgens kleine 4 dagen plat op bed heb gelegen inclusief regelmatige sprintjes naar de wc (zal je de details besparen!) ben nu weer redelijk opgeknapt en zal zsm een blog er op plaatsen!! Liefs!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!