KimFlierman.reismee.nl

Eén week later en een hoop ervaringen rijker!

Hier live vanuit Santiago (Chili) zal ik een aantal hoogtepunten vertellen van deze week en dan voor namelijk over de laatste 2 dagen in Buenos Aires en de tijd in Mendoza (Argentinië).

Op de één na laatste dag in Buenos Aires hebben we het toch geflikt, we vonden La Boca!! En wat was ik daar blij. Het waren 2 kleine straatjes met allemaal gekleurde huisjes, erg leuk om te zien. Daarnaast waren er veel tangodansers en -danseressen waardoor het er erg gezellig was. Voor de laatste avond in Buenos Aires hebben we besloten om dit af te sluiten met een avondje stappen. En dat is gelukt.. wat een avond zeg! Rond een uur of één kwamen we aan in een straatje met verschillende barretjes. We zijn een bar in gelopen waar heel groot 'Heineken' op stond, dat zag er natuurlijk wel vertrouwd uit. Na een aantal drankjes kwamen we in gesprek met 3 mannen uit Buenos Aires en na nog wat drankjes later gingen we uiteindelijk met ze mee naar een hele grote discotheek waarbij je ook buiten kon dansen en kletsen. Rond zes uur waren we kapot en namen we de taxi naar huis, de mannen bleven nog (het is daar erg normaal dat je tot half 11 uur in de kroeg blijft).

De volgende ochtend was Roanne al erg vroeg wakker, waardoor ik helaas ook, en hebben we maar een paar uur geslapen. Knetterbrak zat ik aan het ontbijt en naarmate de dag vorderde werd de brakheid er niet beter op. Gelukkig stond er niks heftigs op het programma en hebben we lekker in een park gelegen. Rond 7 uur 's avonds moesten we namelijk de bus nemen naar Mendoza. De busreis duurde 14 uur waardoor we rond 10 uur 's ochtends zouden aankomen in Mendoza.

Mendoza is ten opzichte van Buenos Aires een kleine plaats, maar erg gemoedelijk. Mendoza heeft heel veel parken en één lange winkelstraat. Op de dag dat we aankwamen in Mendoza zijn we naar een heel groot park gegaan, Plaza San Martin. De naam San Martin komt overigens vaak voor omdat hij degene is die Argentinië bevrijdt heeft van Spanje. Dit park was zo groot als Mendoza zelf en zag er erg mooi uit.

De volgende dag vertrokken we erg vroeg naar de gebergte, waaronder een stuk van de Andesgebergte. Van te voren werd ons gevraagd of we voldoende zonnebrandcrème mee hadden en onze zonnebrillen niet hadden vergeten.. Oej.. dachten we, het wordt dus een hete dag! We werden opgehaald door een busje en met ongeveer 15 mensen gingen we de bergen in. Elke keer werd er bij enkele uitkijkpunten of andere toeristische plaatsen gestopt zodat er foto's gemaakt konden worden. Naarmate we steeds hoger de bergen in gingen, hoe meer kledingstukken aangetrokken werden door onze medepassagiers.. Op dat moment hadden Roanne en ik al het gevoel dat er iets niet klopte.. Wij hadden namelijk helemaal niks bij ons. Bij elke stop werd het steeds kouder en bij de één na laatste stop was het bijna niet meer te doen om met ons shortje en hemdje de bus uit te gaan. Uiteindelijk toch gedaan aangezien we toch wel graag mooie foto's wilden maken. Aangezien ik al verkouden was, ben ik er alleen naartoe gelopen, wat foto's gemaakt en daarna weer snel het busje in gerend. Jeeetje, wat was het koud (niet zo gek, als er gewoon sneeuw op de bergen ligt).. Op dat moment voelde we ons echt een stel domme toeristen, maar gelukkig waren wij niet de enige. Eén ander Argentijns familie had zich ook niet goed voorbereid en zijn het busje niet eens uitgekomen. Bij de laatste stop was het echt niet te doen, dus toen ging gelukkig Roanne nog even de held en toerist uithangen en heeft ze nog een aantal mooie foto's kunnen maken. Na deze laatste stop zijn we in één ruk doorgereden naar ons hostel en hebben we weer lekker een paar slaapuurtjes kunnen bijtikken. Ondertussen werden we nog wel één keer gewekt door een één of andere zandstorm, ook wel Sonda genoemd. Zo'n zandstorm komt ongeveer één keer in de maand/één keer in de twee maanden voor in Argentinië en kan heel erg heftig zijn. Helaas zijn er in Mendoza door deze zandstorm twee doden gevallen.

Door deze zandstorm konden we de volgende dag ook niet meer naar de SPA. Dus hebben we besloten om gewoon rond te gaan hangen in ons hostel. Op die dag heb ik onder andere een kaartspel gedaan met iemand uit Duitsland, Nieuw Zeeland en Australië. Het was een erg leuk maar vooral moeilijk kaartspel waarmee ik jullie niet zal gaan vervelen. 's Avonds stond een gratis workshop over Maté op het programma. De Matéplant is een Zuid-Amerikaanse boom die ongeveer 1,5 meter hoog kan worden en hier wordt Maté van gemaakt. Maté is een soort thee, maar je mag het niet thee noemen want dat is namelijk een belediging. Het lijkt een beetje op koffie aangezien er ook cafeïne in zit en je er dus energie van kan krijgen. Iedereen drinkt het hier in Argentinië en het wordt ook door iedereen gedeeld. De Maté zit in een soort beker (Calaba) en het wordt gedronken door middel van een soort zilveren rietje (Bombia). (NB: Ik weet niet zeker of je het zo precies schrijft, maar zo spreek je het in ieder geval wel uit ;)!). Van zichzelf is Maté erg bitter, maar door middel van het toevoegen van suiker kan het zoet worden, waardoor ik het ook heel erg lekker vond!

Donderdag 10 november stond dan eindelijk ons verwendagje op het programma. Wij hebben ons ingeschreven voor een dagje SPA. En verwend waren we zeker, heerlijk tussen de bergen en waterbronnen konden we genieten van verschillende baden (koud, warm, heet etc).

Toen we eenmaal in ons hostel weer aankwamen kwam ik erachter dat ik de achterkant van mijn lichaam niet goed had ingesmeerd waardoor ik (nu nog steeds) op de blaren kon zitten ;)! Oftewel lekker verbrand!! 's Avonds hebben we ons getrakteerd om voor het eerst lekker uit eten te gaan. En lekker, dat was het zeker!!! We hebben allemaal gekozen voor een biefstukje, maar het was niet zomaar een biefstukJE, het was een ontzettend groot stuk vlees en ongelofelijk lekker . En uiteraard heb ik alles netjes opgegeten (zoals papa altijd zegt: ' je hoeft niet alles op te eten, maar als het vlees maar wel op is', thanks pap voor de wijze les!!!)

Gister zijn Roanne en ik aangekomen in Santiago. De busreis duurde op zichzelf niet erg lang, wel moesten we erg lang wachten bij de douane. We vertrokken rond 9 uur 's ochtends vanuit Mendoza en rond 15:30 kwamen we aan in Santiago. Rond zes uur waren we aangekomen in ons Hostel (we moesten overstappen bij de metro en konden de weg echt niet vinden, dus toen hebben we maar besloten om de taxi te nemen). Dit hostel is een erg leuk hostel. Het is klein maar heel erg fijn! Je hebt hier een zwembadje en zeer goede bedden. En omdat we gister erg lui waren geworden van de reis hebben we gekozen om mee te doen aan de barbecue die daar georganiseerd zou worden door de eigenaar. Alleen... de eigenaar kwam rond 21:30 aanzetten met de mededeling dat de barbecue niet door kon gaan vanwege privéproblemen met zijn dochter, maar dat hij wel flessen wijn en bier kon kopen om de avond toch leuk af te sluiten. Nou, klonk goed vonden wij! En zo zaten we een half uur later met ongeveer 10-15 mensen vanuit verschillende landen (Zwitserland, Canada, Chili, Peru, Brazilië, Argentinië etc.) lekker wijn en biertjes te drinken. Op de achtergrond goede muziek en veel gezelligheid. En jaja.. het mag in de krant! Zo langzamerhand begin ik de rode wijn echt héél erg lekker te vinden!!! Na een zeer gezellige en geslaagde avond gingen we rond half 3 enigszins aangeschoten naar bed (niet gegeten en toch meer gedronken dan je in eerste instantie had verwacht).

Vandaag staat een georganiseerde, gratis (daar houden wij Nederlanders van) wandeltour op het programma. We blijven tot en met 16 november in Santiago dus dan zal ik zeker weer een verhaal schrijven over al mijn avonturen in Santiago!

Voor nu een heel fijn weekend toegewenst!!

Liefs xxx

P.s Ik kan nog geen foto's uploaden omdat ik eerst een kabeltje moet kopen die de fotocamera kan verbinden met de computer. Dat staat voor vandaag op de planning, dus als het goed is komen de foto's snel!!

Reacties

Reacties

elsemiek

Hee meiden!

leuk verhaal weer hoor !

have fun !

fem

hé,

dat klinkt allemaal erg leuk. ben benieuwd naar jullie volgende avonturen :)

Daphne

Hey kimmie! Leuk die verhalen! Klinkt alsof jullie het erg naar jullie zin hebben. Vooral blijven schrijven, zodat we toch een beetje mee kunnen genieten! Enjoy! X

Marja

Ha Kimmetje & Roanne
Nog maar 1,5 week weg en nu al veel meegemaakt tot op de blaren zitten toe:-). Dat belooft nog wat de komende tijd. Ben wel een beetje jaloers hoor op dat zo lekker ongecompliceerd leven en rondtrekken. Geniet er met volle teugen van,
Liefs Marja

Ester

Ha die Kim,
Leuk verhaal en prachtige foto's weer!
Leuk om je zo te kunnen volgen.

Liefs,
Es

Marten

Ha dames,

Ziet er allemaal erg goed uit!!! Wat een leventje!
Lukt het trouwens al een beetje met werk zoeken, want ik neem aan dat jullie toch niet 3 maanden alleen maar gaan relaxen en geld uitgeven ;-)!

Kijk alweer uit naat het volgende verhaal!

Kus Marten

Laura

Hi meiden,

Wat hebben jullie al veel meegemaakt!
Leuk dat ik op deze manier een beetje kan meegenieten van alles:-)
Leuke foto's ook!

Geniet van alles en ik wacht al met smart op het volgende verhaal..

Liefs Laura

Natasja

Hoi Kim, ik ben de vriendin van Monique (Janssen) en heb via haar je weblog adres. Wat heerlijk om mee te lezen. Het klinkt heel erg gezellig. We wensen jullie een geweldige reis in het prachtige Zuid-Amerika. Groet Natasja (en Jua, Tiba en Erik)

Corine

Wow Kim, wat reizen jullie snel!! Nu alweer in Chili. Heel erg gaaf!! :-)
Blijf zo genieten zoals jullie nu doen!!!

kus

Dennis

Hoi Kim, hoorde van mijn ma dat je aan het uitrusten bent in zuid-amerika...leuk...je weet wel dat Spaans en Portugees iets anders is, hè....ik zag dat je bij les 8 was, maar binnenkort dus weer bij les 1. Ik zou in Sao Paulo en zeker in Rio goed opletten waar je bent , niet altijd even veilig (oeps, kan ik beter niet schrijven,...maak ik je ouders ook weer ongerust). Mocht je iets nodig hebben in SP, dan kan ik je een nummer geven van iemand (just in case). Veel plezier nog! Neef Dennis

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!